UPOZORŇUJEME! Ve dnech 10. - 20. 8. 2021 NEBUDEME z důvodů stěhování provozovny expedovat žádné objednávky. Děkujeme za pochopení. Vaše Andy a Ela

Jídlem pro krásu

„Jsi to, co jíš.“ Dnes už okřídlená věta, kterou v naší zemi zaznamenal snad každý. Podle mě se v ní skrývá mnoho pravdy, neboť z jídla si naše tělo bere veškerou energii a stavební látky pro vlastní život, včetně stavby a obnovy buněk. Pokud tedy chceme žít plnohodnotný život bez neustálého řešení různorodých neduhů a bolestí vlastního těla, pak bychom jídlu měli věnovat dostatečnou pozornost. O tom, jaké potraviny jsou pro nás zdravé a nezbytné se vedou spory, a co člověk a odborník to názor. Vyznat se v té změti není vůbec snadné. My vám k tomu přidáme ještě pohled náš, zaměřený na krásu. Ale nebojte, obecné zásady vhodné stravy pro zdraví jsou stejné, jako pro krásu. Neboť krása a zdraví jdou ruku v ruce.

Kdo je zdravý, je i krásný

Vlivem stravy na lidské tělo, zdraví, ale i psychiku se zabývá mnoho a mnoho vědeckých studií, jednotlivců a propagátorů různorodých životních stylů a směrů. Ačkoliv každý doporučuje trošku něco jiného, lze zobecnit, že co je dobré pro naše zdravé zažívání a prospívání, přináší nám celkové zdraví, krásu a vitalitu.

Na základě vlastních zkušeností a znalostí zde uvádím soupis potravin, které je fajn do stravy zařadit, nebo zvýšit jejich denní konzumaci. Svými vlastnostmi, stravitelností a obsahem vitamínů, minerálních látek a bílkovin podpoří funkci všech našich orgánů, což se následně projeví na svěžesti naší pleti, bohatosti našich vlasů, pevnosti našich nehtů a zubů. A jejich dobrá kondice pak samozřejmě přispěje k naší kráse.

pablo-merchan-montes-Orz90t6o0e4-unsplash

Zaměřme se na základní suroviny

V našem každodenním jídelníčku by měly mít své pevné místo zejména primární, základní suroviny, tedy žádné polotovary či jinak upravené potraviny, ideálně z domácích zdrojů, farem či v bio kvalitě:

  • celá nebo jen málo opracovaná obilná zrna (např. celozrnná rýže, jáhly, čirok, kroupy, bulgur, pohanka, quinoa, oves, aj.), celozrnné potraviny (pečivo, krekry, těstoviny), celozrnná mouka;
  • veškeré druhy zeleniny, včetně kvašené, a ovoce (zejména naše domácí druhy);
  • čerstvé byliny, včetně divokých (které najdete při procházkách v čisté přírodě);
  • ořechy a semínka zejména namočená, naklíčená nebo pražená;
  • rostlinné, za studena lisované oleje (olivový, sezamový, lněný, dýňový, konopný aj.);
  • luštěniny včetně naklíčených;
  • kvalitní libové maso, zejména ryby.


Uvedené potraviny jsou bohaté na vitamíny (např. vit. A, B, C, E), minerály (např. selen, zinek, lykopen, isoflavonoidy) a také na omega-3 mastné kyseliny. Všechny tyto látky jsou důležité pro správnou obnovu a růst buněk naší kůže, vlasů a nehtů. Kromě toho, strava bohatá na zeleninu výrazně chrání kůži před vznikem rakoviny. Je důležité upozornit, že zcela stejného efektu nelze dosáhnout doplňováním uvedených živin ve formě tabletek. Už jenom způsob stolování a užívání si jídla je velmi rozdílný. Já teda hlasuju pro plnou mísu zeleniny, než pro hrst pestrobarevných pilulek.

Nechceš mít vrásky? Dej si salát.

V roce 2001 byla ve Švédsku provedena rozsáhlá studie na osobách starších 70-ti let, která prokázala, že kůže osob, které měly jídelníček bohatý na zeleninu, olivový olej, luštěniny a mono-nenasycené tuky a zároveň jedly výrazně méně mléčných výrobků, margarínu a cukru, byla výrazně méně vrásčitá, než u osob stravujících se odlišným způsobem. Zajímavý, co všechno vědci zkoumají, že?

Což takhle si udělat jeden společný slib pro krásu? Ode dneška každou jednu kostičku čokolády nahradím hrstí oříšků, salátem nebo zeleným smoothie :-).

matcha

Čemu se raději vyhnout?

V běžném jídelníčku najdeme hned několik potravin, které obecně neprospívají ani našemu zdraví, ani naší kráse. My mezi ně řadíme tyto:

Cukr

Naše běžná strava obsahuje přesmíru cukrů (myšleno veškerých sacharidů), což pro naše tělo představuje zátěž (musí správnou tvorbou inzulinu v krvi udržovat správnou hladinu cukru, aby ho tam nebylo ani málo, ani moc). Pokud se s množstvím vstřebaných cukrů nedokáže vyrovnat, může se jejich nadbytku zbavovat také přes kůži. To se může projevit zvýšenou tvorbou kožního mazu a vznikem akné, popř. jiných kožních problémů (např. ekzému). Strava bohatá na cukry je taktéž spojována s rychlejšími projevy stárnutí pleti, jako je ztráta elasticity, povadnutí kůže a vznik vrásek.

Za nejproblematičtější je nutné samozřejmě označit klasickou sacharózu (bílý cukr), která je nejběžnějším sladidlem a je často používána i jako konzervant v potravinách, kde byste ji vůbec nečekali (např. hořčice, pečivo). Vyhnout bychom se ale rozhodně měli také všem klasickým limonádám, cukrovinkám všeho druhu, čokoládě, sladkému pečivu, i běžně dostupným cereáliím (schválně se koukněte, kolik sacharidů obsahují produkty v běžném supermarketu prodávané jako „zdravá“ snídaně či svačinka nejen pro děti), apod.

Problematické a zdraví neprospívající jsou také různá umělá sladidla, používaná zejména v potravinách pro diabetiky (např. sacharin, aspartam aj.). Přehánět bychom to však neměli ani s medem.

To je pech, že? Bohužel, dobrého na klasickém bílém cukru je pouze jeho chuť. Nic víc. Má toho na svědomí dost a ne nadarmo se mu přezdívá „legální droga současnosti“. Pro případ neodolatelných chutí na sladké jsme se my holky z Anely naučily mít doma různé alternativy k běžným sladkostem, např. čerstvé a sušené ovoce, ořechy, ořechová másla (to je obzvlášť výborná mňamka), doma vyrobené müsli, domácí celozrnné sušenky či buchty, popř. nějakou tu ovocnou sladkost v kvalitě RAW z obchodu se zdravou výživou. Uvidíte, jakmile začnete zdravěji jíst, nepřekonatelné chutě na sladké vás opustí.

Čokoláda

Je potřeba zmínit, že čokoláda je jednou z nejproblematičtějších potravin. Zpravidla totiž obsahuje velké množství cukru, nevhodných tuků a také mléka (blíže k mléku viz níže). Konzumace čokolády může způsobit celou řadu kožních problémů, zejména pak akné a ekzémy. Pokud si ji nedokážete odepřít, sáhněte vždy po kvalitní, vysokoprocentní čokoládě, ideálně slazené medem, třtinovým cukrem či stévií.

No, asi jsme vás nepotěšily. Tak to zkusíme napravit. Když honí mlsná nás, připravíme si vlastní zdravou verzi domácí čokolády.

Tučné potraviny

Velké množství tučných potravin, zejména obsahující poly-nasycené tuky, tj. tuky živočišného původu, obdobně jako přemíra cukru, mohou mít za následek vznik zvýšeného mazotoku a následně akné.

O neblahém vlivu přesmíry tuků na krásu toho jistě víme všechny dost, a nemusí se zrovna jednat o akné. Jsme přesvědčeny, že odstranit živočišné tuky z jídelníčku není těžké. Pokud při vaření hojně využíváte sádlo či máslo, zkuste je nahradit výbornou a zdravou alternativou v podobě tzv. ghí čili přepuštěného másla. Ghí není žádná novinka, používaly ho ještě naše prababičky, v dobách, kdy v domácnostech nebyly běžné lednice. Byl to totiž mimo jiné velmi efektivní způsob, jak dlouhodobě uchovat máslo. Do svého jídelníčku také zkuste zařadit další rostlinné oleje, nejlépe lisované za studena, obsahují totiž největší množství nejen pro pleť prospěšných minerálů a vitamínů. Již poměrně běžný je olivový olej, ale na trhu najdeme mnohem více rostlinných olejů, přičemž každý vyniká svým složením, chuťovými vlastnostmi i možnostmi použití. Z nepřeberného množství vybíráme ty oleje, které samy doma běžně používáme. Jsou to sezamový, lněný, dýňový, konopný, rakytníkový, lískooříškový, avokádový, kokosový, ale postupně zkoušíme další.

Příliš kořeněná jídla

Ten, kdo si potrpí na kořeněná jídla a koření jako je pepř všech druhů, kari, chili či salsa, by měl zpozornět. Neboť ta mohou být jedním z důvodů vzniku tzv. rosacea (zčervenání kůže obličeje provázené pálením či pícháním), ale také akné.

Se silným kořením to tedy raději nepřehánějme. Pikantnost jídlu můžeme dodat méně agresivním a velmi zdravým zázvorem či kurkumou.

salát 

Alkohol

O alkoholu se asi nemusíme příliš zmiňovat. Všichni víme, že jeho nadměrná konzumace vede k celé řadě vážných zdravotních potíží. Nemusíme však být ani alkoholici, aby se na našem zdraví a kráse alkohol negativně podepsal. Stojí např. za vznikem tzv. rosacea (zčervenání kůže obličeje provázené pálením či pícháním), psoriázy (tzv. lupénky), ale i akné.

Tak ode dneška už ani sklenička? Nejdůležitější je, abychom si ten život užili, ne? 

Mléko

Ve všeobecném povědomí je mléko považováno za zdraví prospěšnou potravinu. My mléko považujeme za potravinu minimálně kontroverzní, která stojí za celou řadou potíží. Problémy může způsobovat jak bílkovina kravského mléka (zejména kasein), tak mléčný sacharid (laktóza), tak také obsažené hormony ať už přirozené či importované spolu s upravenou potravou krav. Mléko patří mezi nejčastější původce potravinové alergie či intolerance, které se mohou projevovat různými způsoby (ekzémy, lupénka, vlasové lupy, akné, průjem, bolesti břicha aj.).

Pokud jste zapřisáhlé milovnice mléka a mléčných výrobků zaměřte se na kvalitní farmářské produkty, pokud možno v kysané podobě bez dalších přísad a ochucujících složek. Nahradíte-li ostatní mléčné výrobky zeleninou (nebo ještě lépe kvašenou zeleninou, tzv. pickles) či namáčenými ořechy a semínky, budete mít dostatečný přísun vápníku víc než zajištěn.